Izland lényegesen nagyobb, mint amennyire az elsőre a térképről látszik, így ha nem egy buszos csoporthoz csatlakozunk, akkor nagy eséllyel szükségünk lesz egy járgányra. Évszak, időjárás, útiterv és felhasználási cél szerint egy egyszerű kisautóra, egy összkerekes terepjáróra, egy lakóautóra, vagy éppen egy superjeep-re. Azt, hogy Izlandot hány nap alatt lehet körbejárni és melyik irányba érdemes haladni, mit érdemes megnézni az kiderült az Izlandi látnivalók posztból, itt az autóbérléssel, izlandi autóvezetéssel kapcsolatos tudnivalókról szeretnék, remélhetőleg hasznos, tapasztalatokat megosztani.
Útviszonyok Izlandon
Az 1-es körút, azaz a Ring májustól-szeptemberig egy sima kisautóval is teljesíthető (pár kitérőt leszámítva), ellenben a sziget belseje felé vezető, illetve a felföldet keresztülszelő utak többsége csak terepjáróval (vagy azzal sem) járható, illetve októbertől tavaszig a havas évszakokban még a ringen sem árt, ha mind a négy kerék hajt. A Ring szépen aszfaltozott, jó minőségű körútja:
A keményebb, a sziget belseje, illetve a Felföld felé vezető utak “F” jelzést kaptak, ezekre tilos hagyományos személyautóval felhajtani (nyáron is), csak összkerekes terepjárókkal járhatóak. Illetve van pár extrém “F” út, például a az F249-es, amire bérelt terepjáróval is tilos felhajtani, mivel útközben folyókon kell átkelni, mármint híd nélkül a vízen áthajtani. A felföldi F utak nagy részét októbertől tavaszig teljesen lezárják.
Autókölcsönzők kínálata, kategóriák
- Klasszikus személyautók, kisautók: ha a nyári hónapokban megyünk és nem akarunk beautózni a sziget belsejébe, csak a ringen kerülünk, akkor elég lesz. Főszenzonban 120e Ft/hét + biztosítás ártól indulnak, míg októbertől akár 50e Ft/hét + biztosítás áron is meg lehet csípni.
- Lakóautók: Izlandon sem a szállás, sem az autóbérlés nem olcsó, aki kicsit spórolni szeretne, vagy csak kalandra vágyik, azok jól jöhet a 2in1-ben megoldás. A klasszikus, igazi lakóautók megfizethetetlenek, így nagyon népszerű megoldás, hogy kis haszonjárműveket (pl. Renault Kangoo, VW Cady) alakítanak át erre a célra. Két személynek ágy, állófűtés és az a többségükhöz alap kempingcuccok is járnak, illetve bérelhetőek (“tűzhely”, mosogató, edények, ágynemű vagy hálózsák stb.) Lakóautóban is választhatunk 4×4 összkerekest! Útközben, a látványosságok parkolóiban legtöbbször a rent.is egyedire festett kis Fiat Fiorino-ival találkoztunk.
- Budget terepjárók: A legnépszerűbb, legolcsóbb összkerekes autók, amiket Izlandon bérelhetünk: Dacia Duster, Suzuki Jimny vagy Vitara, illetve Jeep Renegade. Persze ennél sokkal durvább megoldások közül is választhatunk, de már ez a belépő kategória is 1,5-2x szorzó egy Ford Focus vagy Golf bérleti díjához képest. Szezonon kívül 100-120e Ft/hét, augusztusban 250e + / hét + biztosítás. Ezekkel már legálisan mehetünk fel a felföldi F utakra, általában csak az F249-as és folyótátkelések vannak tiltólistán.
- SuperJeep, artic truck és társaik: Akinek extrém igényei vannak, pl. olyan útvonalat választ, ahol folyón kell átkelni (F249) vagy nagy hóban szeretne vezetni, azok direkt erre a célra felkészített 31-44 collos kerekekkel szerelt, átalakított Landroverekkel, Toyota Hilux-szal, Nissan Patrollal kb. 60 – 200 ezer Ft-os napidíjért kipróbálhatják, konvojban, helyi szaki vezetésével, aki a folyó fodrozódásából megmondja, hogy hol lehet vagy nem lehet átkelni és ha tapasztalatlanságunk miatt elbénázunk valamit, akkor csörlővel kivonatnak. Egy ilyen monstert szívesen kipróbáltam volna egy körre, de az árcédula végül visszatartott. Izland egyébként tele van ilyen átalakított autókkal, bérelhetőkkel, illetve magántulajdonban lévőkkel. A masszív abroncsok (gleccserjárgányok esetén szöges abroncsok), emelt hasmagasság mellett látványos tetőre kivezetett légbeszívóval (snorkel) rendelkeznek, így mélyebb folyón való átkeléskor sem jut víz a motorba. Főleg télen, hóban hasznos extra a menet közben állítható guminyomás.
Izlandi autóbérlésnél ne a biztosításon spórolj!
Ha Izlandon autóbérlésre adjuk a fejünket, akkor erősen javasolt kiváltani a legmagasabb nulla önrészes (SCDW) biztosítást az összes extrával (kavicsfelverődés, illetve vulkáni hamu ellen is véd). Érvek a legmagasabb biztosítás mellett: az 1 hetes utat nagy valószínűséggel nem fogjuk megúszni kavicsfelverődés nélkül, az autójavítás költsége Izlandon körülbelül 8-10-szerese (!) a hazai áraknak, ilyen biztosítás nélkül általában 3000 eurót, 1 millió Ft kauciót foglalnak be a kártyánkon, a max. biztosítással nem kell hitelkártya, sima debit kártyával is bérelhetünk. Inkább válasszunk egy alacsonyabb kategóriás autót, de ne a biztosításon spóroljunk.
Ami ellen a szuperbiztosítás sem véd:
- Izlandon állandó a szél, sokszor viharos erejű, így nem árt ha kiszálláskor két kézzel markoljuk az autó ajtaját, mert ellenkező esetben a szél simán letépi, ami kellemetlen tud lenni. Szóval a szél általi ajtóletépést nem fedezi egyik biztosítás sem.
- Izlandon több birka él, mint ember. A birkák általában el vannak kerítve, de néha kikószálnak az útra. Vigyázzunk rájuk, itt ők vannak otthon, ráadásul állattal való ütközést sem fedezi a biztosítás.
- Abroncsok
- Folyón átkelés. A felföldi folyókon, pl. az F249 út vízfolyásain összkerekes (4×4) terepjáróval sem szabad átkelni. Az ebből fakadó károkért 1 millió Ft feletti összeget is ránk terhelhetnek. A Tripadvisor tele van ilyen sztorikkal. Magabiztos turisták, akik még soha nem vezettek városon kívül, de az erős sodrású 60-100 cm mély folyóhoz érve Mózesnek képzelték magukat, aztán néztek, amikor rossz példaként felkerültek Youtube-ra és az autókölcsönző rájuk verte az autó vételárának felét és sajnos előfordulnak tragikusan végződő meggondolatlanságok is. Pár fotó azokról, akik túlbecsülték saját és autójuk képességét és nem hitték el, hogy az izlandi gleccserfolyók nem viccelnek:
Ami elhagyható:
- Amire viszont nagyon kicsi a valószínűség, az az, hogy Izlandon valaki ellopja az autónkat. Így, ha a biztosítás egyes elemeit úgy lehet összeválogatni egyesével, akkor a lopásbiztosítás az, amire a legkevésbé lesz szükségünk.
Jeep Renegade 4×4 TrailHawk
A kínálatból végül egy TrailHawk felszereltségű JEEP Renegade mellett döntöttem, már csak az élmény miatt is. Suzuki Jimnyt és Vitarát már vezettem Dacia Dustert lesz még alkalmam, egy Jeep Wrangler vagy Land Rover már nem fért volna bele a büdzsébe, a Renegade pedig kifejezetten tetszett. Illetve mind utánaolvasva, mind élesben tesztelve kiderült, hogy hiába a legkisebb Jeep és hiába Olaszországban készül Fiat alapokra, egyáltalán nem egy puhány városi SUV, hanem egész komoly terepképességekkel rendelkezik, mármint a TrailHawk 4×4 verzió, ami pontosan duplájába kerül, mint az alapmodell, ha valaki ilyet szeretne beújítani.
A Renegadeben egy meglehetősen zajos 2 literes 170 lóerős dízel dolgozott, ami 1750-es fordulattól már leadja a maximális 350 Nm-es nyomatékát. Ehhez jön egy 9 fokozatú automata váltó és a Jeep Active Drive Low összkerékhajtás-rendszere. Homok, sár, hó, szikla és automata módválasztókkal. Ami a terepjáró képességeket illeti, a Renegade nem jön zavarba: első terepszög 34, hátsó 30 fokos, ezzel kategóriaelső, amihez 22 cm-es szabad hasmagasság és igazán tekintélyes 48 cm-es gázlómélység társul, amivel elvben már komolyabb vízmosásokon is átkelhetnénk, de inkább nem kockáztattam.
A Renegade jól vizsgázott, az aszfaltozott 1-es körúton sem volt kellemetlen vezetni, de igazán a murvás, földes, sáros mellékutakon érezte magát jól.
Green Motion vélemények
Az egyik legolcsóbb autókölcsönző Izlandon a Green Motion, de elég sok negatív véleményt lehet róluk olvasni, én mégis kockáztattam. Azaz először nem is tudtam, hogy tőlük próbálok foglalni, mivel a nem a greenmotion.com, hanem egy másik (azóta megszűnt) oldalon keresgéltem. Utóbbi oldalon csak 4×4 összkerekes autókat kínáltak és meglepően olcsóbban, egyértelműbb árazással, biztosítással, mint az anyacég oldalán. A full extrás Renegade-ben ráadásul gyári navigáció is volt, így azt sem kellett külön bérelni vagy itthonról vinni. Biztosításban végül a Premium csomagot választottam (SCDW = nulla önrészes casco, GP = kavicsfelverődés, TP = lopás (ez nem fontos, de benne volt a csomagban), SAAP = homok és vulkáni hamu + ezt a csomagot választva nincs kaució és hitelkártya sem kell!)
A Keflavik reptérre érkezve, az érkezési váróban ott sorakoztak a nagy autókölcsönző cégek kioszkjai, illetve volt egy ingyenes shuttle busz járat, ami elvitt további 8-10-hez, amelyeknek nem terminál mellett van a bázisa, viszont GreenMotion vagy Iceland4x4 feliratot sehol sem láttunk. Közben utasokra váró sofőrök érkezgettek, akiknek a welcome tábláján további egzotikusabb autókölcsönző cégek nevei bukkantak fel, de a Greenmotion még mindig sehol. 20 perc hiábavaló várakozás után felhívtam a központi számukat, amelyet meglepő gyorsasággal felvettek, kiderült a shuttle buszuk kb. 30 percenként jár és már úton, 10 percen belül érkezik. Valóban megérkezett. További 7 utastárssal meg is töltöttük a buszt.
A GreenMotion bázisa kb. 6 km-re, 10-12 perc kisbuszozásra van a termináltól. Összesen 4 pultnál várják az ügyfeleket, így azonnal sorrakerültem. Minimál adminisztráció és melyik utakra ne hajtsuk fel, szélre, ajtókra vigyázzunk tájékoztatás után alig 5-6 percen belül átvehettük a km óra szerint 135.000 km-t megtett, de amúgy kifogástalan állapotban lévő Renegade-et. Azaz nem volt teljesen makulátlan, hiszen tele volt kavicsfelverődésekkel és kisebb harci sérülésekkel, de a fullos biztosítás birtokában ezek miatt nem kellett aggódni, illetve a kiadási adatlapon is korrektül X-elték ezeket a felületeket.
Az autókölcsönző irodája, ügyfélszolgálata szép, van WC és ingyen kávé, a személyzet kedves, korrekt.
Az 1 hetes kör után az autó visszavitele is hasonlóan gördülékenyen ment. Beindították a motort, megnézték a km órát, kívülről szemlézték, aztán áthajtottunk a garázsba, ahol azonnal elkezdték lemosni, átvizsgálni, de itt már kiszálltunk, aláírtunk egy papírt, 10 percen belül érkezett a kisbusz és vitt vissza a reptérre. Azóta eltelt 1 hónap és semmi extra költséget nem vertek ránk. A teletankos opciót választottam, azaz tele tankkal vettem át az autót és visszavitel előtt szintén teletankoltam. Amennyiben ezt elmulasztanánk, akkor drágább benzinárral plusz valamennyi adminisztrációs díjjal is számolnak.
Benzinkutak, tankolás Izlandon
Reykjavik környékén és a ring déli szakaszán elég sűrűn vannak benzinkutak, az északi íven, illetve a Snaefellsnes-félszigeten már lényegesen ritkábban, a sziget belsejében, a felföld egyes F útjain pedig egyáltalán nincs, így minél jobban eltávolodunk a déli körtől, érdemes annál gyakrabban tankolni, akár ilyen táblával is találkozhatunk:
A leggyakoribb benzinkút márkák: N1, Orkan, Olis, OB és Shell. Az
- Az N1-ből van a legtöbb, az a prémium kút, gyorsétteremmel, kisbolttal, mosdóval és általában a legdrágább üzemanyaggal.
- Autóbérléskor az autóhoz extrában kaptunk egy RFID kulcstartót, ami az Olis és OB kútjainál nyújtott, talán 3 ISK (?) kedvezmény literenként, 10% kedvezményt a gyorsétterem kínálatából és tankolásonként 1 db ingyen kávét. Izlandon kb. 1200 Ft egy kávé, így talán ez jelentette a legnagyobb kedvezményt a három közül. Általában a nagyobb Olis kutakon szintén volt mosdó, illetve kajalehetőség. Üzemanyag közepes áron.
- Az Orkan a diszkont kúthálózat, általában a legolcsóbb benzinnel, legtöbbször személyzet nélküli, önkiszolgáló kutakkal.
Az önkiszolgáló benzinkutak használata egyszerű. Először beütjük, hogy 5-10-15-20-25 litert vagy tele tankot szeretnénk-e tankolni, majd kiválasztjuk a kutat/pisztoly, beütjük a PIN-kódot, fizet, kártya kivesz, majd megtankoljuk az autót. Viszlát.
Benzin ára Izlandon
A dízel, illetve benzin ára Izlandon alig tért el, 2022. szeptember végén kb. 2,1 euro volt egy liter. Ebből adódik, hogy egy 7-8 liter/100 km fogyasztású autóval a szigetet megkerülni az 1350 km-es Ringen, kb. 80-90 ezer Ft benzinpénzzel számoljunk, ha pedig végigtoljátok az általunk megtett kb. 2100 km-es útvonalat, akkor 120-130 ezer Ft-ot is könnyen el lehet tankolni az autóbérlés költségén felül.
Ingyenes autómosók!
Meglepő, hogy ebben a drága országban van olyan, amit ingyen adnak. A benzinkutakon a kézi autómosó (már ahol van) használata alanyi jogon jár. Az oka egyszerű: sok a földút. Valaki minden nap azon jár, így minden nap moshatja az autót, ha kulturáltan szeretne kinézni.
Folyón átkelés
Jó tanácsok folyón átkeléshez (safetraveli.is)
- Ezt a manővert semmiféle biztosítás nem fedezi, ha beragadsz zsebből fizetsz
- Meg se próbálj átkelni a folyón, ha nem vagy 100% biztos abban, hogy át tudsz menni a túloldalra
- Ha kicsit is bizonytalan vagy várj meg legalább egy másik autót, aki szükség esetén segítséget tud hívni, esetleg csörlővel ki tud vontatni
- A folyók mélysége percről, perce változhat. Általánosságban reggel a legalacsonyabb és ahogy délután melegszik az idő a több olvadék megemeli a vízszintet. Egy kiadós eső esetén lehet nem tudsz átkelni azon a folyón visszafelé, amin tegnap még sikerült odafelé.
- Tedd a váltót alacsony fokozatba, haladj lassan, de folyamatosan 5 km/h sebesség körül, a vízben eszedbe ne jusson megállni vagy váltani.
- Mindig a folyásirányba keresztezd a folyót, így kisebb az esély, hogy a motorba jut a víz
- Ne hajts a folyóba ott ahol a legnyugodtabbnak látszik, általában ott a legmélyebb
- Ha egy SuperJeep átmegy előtted az nem jelenti, hogy neked is sikerülni fog egy városi SUV-val
- Csekkold a vízbe szúrt botokat, annak színeit. Zöld: 0-20 cm: oké, megpróbálhatod, sárga: 20-40 cm: csak nagyobb, “igazi” terepjárókkal, piros: 40-80 cm: ne próbáld meg, legfeljebb superjeep-pel, tapasztalt kísérővel, konvojban.
Pár fotó, videó, hogy hogy tolják a profik, az erre alkalmas céleszközzel:
Hozzászólások (2)
Pingback: Izland látnivalók 6-7 nap alatt – autóval körbe a Ring-en | vizzitor.hu
Pingback: Izland időjárás – Mikor utazzunk? | vizzitor.hu