A 6×6 meghajtású lakóautó elmegy sárban, sziklák között vagy akár 45 fokos lejtőn/emelkedőn. Hatótávolsága 3200 km, az utasoknak számára pedig 3 heti élelmet visz. A terepet, illetve a forgalmat a járműről irányítható drónok csekkolják, a 22 kamerának köszönhetően a holttér is ismeretlen fogalom. A kamerák közül az egyik egy 12 méter magas árbocon figyel, így elég jól belátjuk az összes sávot az autópályán, de ferihegyi gyorsforgalmin simán lekaszálná az első felüljáró. Szerencsére behúzható. GPS, hőkamera, radar, világvevő rádió alap. A Mars meghódítására is képes jármű egy 4 éves kislány világkörüli utazásához készült.
Bran Ferren, mérnök, tudós, feltaláló, techonkrata, cégvezető, építész, fény- és hangtechnikai szakértő, fotós, multitalentum, kalandor, akinek a neve akkor lett igazán ismert, amikor az Apple és a Samsung között dúló, a kétujjas zoomolásról szóló 1 milliárd dolláros védjegyvitából végül nem a két óriás, hanem Ferren cége, az Applied Minds került ki győztesen.
A sokat próbált Ferren 57 évesen vállalta be élete legnagyobb kihívását jelentő projektjét, egy gyereket. A most 4 éves Kirával mielőbb szeretné megismertetni a világot, így hamarosan világkörüli útra viszi. Nem mehetnek akármivel, így ez megfelelő okot szolgáltat ahhoz, hogy ismét belevágjon egyik kedvenc projektjébe az autóépítésbe. Ferren még 2001-ben rakott össze egy MaxiMog névre hallgató Mercedes Unimog alapú egyedi terepjárót.
4 évvel ezelőtt, Kira születésekor azonban elkezdte tervezgetni a tökéletes, minden elképzelhető hitech-kel és kényelemmel felvértezett lakóautót, ami szinte bármilyen terepen elmegy és három főnek is kellőképpen tágas. Ferren már tervezési fázisban sem viccelt, kikérdezte a General Motors és a US Air Force szakértőit illetve külszíni fejtéseken dolgozó munkagépeket tanulmányozott. A rendelkezésre álló idő, szakértelem én pénz birtokában nem spórolt semmin. Pénzről ugyan nem beszélünk, de milliós projektről van szó (dollárban), azaz legalább 2 millió dollár, alsó hangon fél milliárd forintos játékszer épült.
Méretek, meghajtás, futómű, motor
A KiraVan vontató egységét továbbra is egy erősen upgradelt Unimog szolgáltatja és ehhez csatlakozik egy 10 méter hosszú, 4 méter magas luxuslakóautó. A 6×6 kerék meghajtású 5 csillagos erőd teljes hossza 16 méter, ami azért már vitorlásban (52 láb) sem kicsi, tömege 26 tonna.
A kevlárral megerősített 117 cm (46”) átmérőjű, egyenként 200 kg-ot nyomó abroncsok bármit túlélnek, a hajtás pedig 4×4 illetve 6×6 üzemmódok között váltható, azaz a vontatott egység hátsó tengelye is bekapcsolható, ha szükséges. Érdekesség még, hogy az automatizált hólánc menet közben (!) gombnyomásra aktiválható. Sajnos erről nem találtam videót vagy animációt. Az nitrogén hidraulikával működő adaptív futómű 30 cm-es függőleges mozgástartományban állítható. A specifikáció szerint 45 fokos, azaz 100%-os emelkedőn is fel tud mászni, amit egy Unimogról tudunk, de ekkora utánfutóval elég hihetetlenül hangzik. Ha mégis elakadna, ott figyel az elején 30 tonna vontatóerejű, az autón kívülről távvezérelhető csörlő, aminek a kijelzője mutatja az éppen a kötélre ható erőt.
A 16 méter hosszú, 26 tonnás monstrumot egy mindössze 260 lóerős Mercedes dízelmotor mozgatja (de a 950 Nm-es nyomaték azért nem lebecsülendő), így gyorsulási versenyt biztos nem fog nyerni, de nem is ez volt a cél, sokkal inkább a gazdaságosság. Persze a fogyasztás nem Ferren pénztárcája miatt volt fontos, hanem a hatótáv maximalizálása érdekében. A 650 literes tankot telepumpálva, autópályán 3200 km-t mehetünk el a következő benzinkútig, azaz egy Budapest-Gibraltár távon le lehet nyomni egyben, ha van aki átvegye a kormányt. Végsebessége 110-120km/h körül van, 6×6 meghajtásban pedig 45-50km/h.
Fülke, irányítóközpont
A műszerfal, mintha egy Boeing pilótafülkéjében ülnénk, minden elképzelhető műszer, kijelző megtalálható itt, ami csak elvonhatja az útról, a vezetésről a figyelmet. A 22 kamera közül ránézhetünk bármelyiknek a képére, legyen az az árboc tetején figyelő nagylátószögű, a lökhárítő felett lévő HD kamera, a giroszkóppal kiegyensúlyozott kamera a fülke tetején vagy valamelyik a járművet magát és a környezetét pásztázó hőkamera, a maga predatoros élőképével, sőt megnézhetjük, mit mutat a radar. Fotót, videót sajnos szintén nem találtunk, de előreküldhető, a fedélzetről irányítható felderítő drónokról is szó esik, így valószínűleg a középső joystick segítségével irányíthatjuk őket, illetve élőképet kapcsolhatunk bármelyik kijelzőre, ha körbenéznénk egyet, anélkül, hogy kiszállnánk.
Kapcsolgathatjuk a LED világításokat, behúzhatjuk a 8 db árboc méretű hidraulikus antenna valamelyikét, forgathatjuk a parabolát. A középen lévő multifunkcionális joystick segítségével állítható a futómű minden rezdülése, a felül lévő nagy piros gomb pedig nem torpedót indít, hanem a rettenet légkürt hangjával büntetni le az előttünk lévő autóst vagy az útunkat keresztező elefántcsordát. További végeláthatatlan részletek az alábbi képet feliratozva:
Trailer, lakóautó
A hajó méretű trailerben találunk egy irodát, hálószobát, fürdőt, konyhát étkező/nappali résszel, legfelül pedig Kira saját popup sátrát.
Valószínűleg a lakóautóra zsúfolt kommunikációs eszközarzenál puszta látványától is hátast dobna bármelyik rádióamatőr. A konyha végében lévő rádiós panel is elég impresszív. A mellette lévő pulton figyelő dupla kijelzős Mac-en keresztül pedig bármilyen a járművel kapcsolatos információhoz hozzá lehet jutni, legyen a guminyomás, az út hőmérséklete vagy éppen a környéket pásztázó drónok élőképe.
A lakóautón található egy KiraBike néven futó motor is, hogyha csak tejért kellene elugrani, szűk utcákhoz vagy vészhelyzetre.
A KiraVan hamarosan indul világkörüli útjára, addig is szívesen kölcsönkérnénk fesztiválozáshoz.