- Málta útibeszámoló: Valletta (1-3. nap)
- Málta: három város és a Máltai Sólyom (4. nap)
- St. Julian vs. Sliema vs. Valletta – Hol szálljunk meg Máltán?
- Gozo látnivalók – Málta 5. nap
- Mdina, Rabat, Dingli – Málta 6. nap
- Marsaxlokk – Málta 7. utolsó nap
Valletta legszebb parkjának, legimpozánsabb kilátóhelyének, a Felső-Barakka kert minden nap délben és 16 órakor eldördülő ágyúsora a nagy kikötőre (Grand Harbour), illetve a túloldalon elterülő három kisebb benyúló félszigeten elterülő három városra (Birgu, Isla, Bormla) néz. A máltai kormány 1998-ban benyújtotta javaslatát az UNESCO-hoz, hogy a kikötők erődjeit – köztük mindhárom várost – vegyék fel a világörökségi listára Lovagi erődök Málta kikötőiben néven.
Mivel az útikönyvek sem szentelnek túl nagy figyelmet a három városnak, így a turisták többsége is megáll a nézésnél és ott tartózkodásuk alatt sohasem mennek át a túlpartra. Igazából mi sem feltétlenül terveztük, de amikor a Barakka-kert erkélyén állva a túloldalon életemben másodszor (először Korzikán) megpillantottam a Máltai Sólymot, úgy gondoltam, hogy már csak azért is érdemes átkompozni, hogy azt közelebbről szemügyre vegyük.
A modern katamarán kompok fél óránként indulnak a Nagy Kikötő túlpartjára a három városba (Three Cities). Valletta óvárosából a tengerszintre a kompkikötőbe gyalogosan két úton juthatunk le: vagy a Bridge Bar (képeslapokon felbukkanó jellegzetes piros ajtós és ablakkeretes épület a kőhíd és egy brit telefonfülke mellett) és Victoria kapu mellett elhaladva vagy a Barakka teraszról egy hídon keresztül megközelíthető és egy űrsilóra emlékeztető Barakka lifttel pillanatok alatt.
A katamarán komp majdnem pontosan ékezik, 5-6 perc alatt átszeli az öblöt és még 5-6 percig kicsit lassabb tempóban beúszik Birgu kikötőjébe, közben a legdurvább luxusjachtok és vitorlások mellett haladunk el. A Valletta-Birgu retúr jegy baráti 2,8 juró (kb. 1.000 Ft). Partot érve pattintunk egy Kinnie-t.
Kinnie
Málta saját szénsavas üdítője, amit nagyon kevés helyre exportálnak és a receptje a Coca-Cola-hoz hasonlóan titkos. A cucc hasonlóan addiktív. A Kinnie az italgyáros és kereskedő Simonds Farsons Cisk nevéhez fűződik, állítólag ő találta fel, ő fejlesztette az eredeti receptet. Legfontosabb alapanyaga a Chinotto, azaz az olasz mirtuszlevelű keserű törpenarancs, ami a legtöbb olasz gyomorkeserű fontos hozzávalója, a Campari is tartalmazza. Ehhez jön még hozzá egy tucat gyógynövénykivonat (pl. ánizs, ginzeng, vanilía, rebarbara, gyömbér stb.) Így cseppet sem véletlen, hogy ízében és borostyán színében leginkább az Unicum-ra vagyis inkább az Unicum Next-re hasonlít, de alkoholmentes változatban. A keserűség ellenére a legtöbb szénszavas üdítőhöz hasonlóan azért gazdagon tartalmaz cukrot, így a 1984-ben bemutatták a diet/zero változatát. Mind minden másban itt is az eredeti cukros az igazi. Mondjuk a nálunk is forgalmazott Kinley gyömbérhez vagy a Dr. Pepperhez van valami köze, de azoknál sokkal finomabb, kevésbé édes.
Birgu
Birguban a fő nevezetesség a Szt.Angyal erőd természetesen zárva volt. Amit sikerült nyitva találni az az az inkvizítor palotája volt, nem egy felüdítő helyszín, inkább terror háza feeling. Sokkal barátságosabb a parton található Máltai Tengerészeti Múzeum sok hajó makettel és egyéb érdekességekkel.
Persze érdekesek a légkondis helyiségben a múlt századi hajómakettek, de annál is izgalmasabbak a Birgu kikötőjében dokkoló és élőben is megszakérthető luxusjárgányok. A kikötő Vittoriosa utcáján végigsétálva, igazi nagyágyúkba is belefuthatunk, ahogy haladunk kifelé a kikötő külső vége felé, ahol azok a kategóriájú hajók dokkoltak be, amelyek a merülési mélység miatt nem úszhatnak beljebb a kikötőbe.
50 métert 150 lábat meghaladó méretű luxusjachtok alap, de gigantikus katamaránból már csak egy volt, hajóról kiparkoló Land Rover és légpárnás járgány kombóból sem volt túl sok. A kikötő legmasszívabb hajója, amit pár éve Korzikán egyszer már sikerült lencsevégre kapni, az a világ legnagyobb és legdrágább magántulajdonban lévő vitorlása volt, amit sikerült egészen a fellépőig megközelíteni és onnét szemügyre venni.
Maltese Falcon – Máltai Sólyom vitorlás
- Tulajdonos: Elena Ambrosiadou, az IKOS alapítója, becsült vagyona: $300 millió (85 Mrd Ft)
- Árcédula: $120 millió (34 milliárd Ft)
- Hossz: 88 méter (289 láb) árbocmagasság: 58 méter, merülés: 6-11 méter
- Max. sebesség: 19,5 csomó (36 km/h)
- Személyzet: 18 fő
A legnagyobb magántulajdonban lévő vitorlás. A klasszikus fregatt stílusú hajó árbocai szuperkönnyű, de erős karbonötvözetből készültek, a kereszttartók is merevek az árbocok pedig a vitorlásoktól eltérően a tengelyük körül forgathatóak gombnyomásra. A teljes vitorlafelület 2400 m2!
A hajtótestben lapul azért 2 db 1800 lóerős dízelmotor is, de pusztán a vitorlák segítségével is csapathatunk. Vitorláshoz méltóan a rettenet nagy 88 méter hosszú hajótestet megfelelő szélben remekül bedöntheti a 18 fős személyzet.
Három szinten összesen 14 két fős kabin található, összesen 18 fő személyzet és 12 vendég részére.
Heti bérleti díja: 440.000 euró, azaz közel heti 140 millió Ft (napi 20 milla).
A máltai-sólyom elérhetetlenek tűnő álomvilága után vissza a 2,8 eurós komppal Vallettába, de Valletta és a Barakka kertek látványa a kompról pontosan annyira szép, mintha a Sólyom fedélzetéről csodálnánk. A kikötést követő pár perc múlva a Barakka lifttel fent vagyunk a teraszon és éppen elérjük a 16 órás ágyúlövést, aminek a csöve pont a Falcon-ra irányul, de éles lőszer helyett szerencsére csak a vaktöltény durranása visszahangozza be a kikötőt.
Hozzászólások (2)
Pingback: Málta útibeszámoló: Valletta (1-3. nap) | vizzitor.hu
Pingback: St. Julian vs. Sliema vs. Valletta - Hol szálljunk meg Máltán? | vizzitor.hu