Kevés olyan hely van, amiről annyira megosztó véleményeket hallottam volna korábban, mint Máltáról. A március 15-i héten néztünk el arra, amikor itthon még fagypont közelében volt, Máltán már szép lassan tavaszodott, első napok hideg szeleit követően a végére sikerült leégni is. Nekünk bejött.
Az utazásra egy Canon 760D fényképezőgépet kaptunk kölcsön tesztre a Canon Hungária Kft-ről egy 24-105 zoom- és 10-22 nagylátószögű objektív kíséretében.
Így az év elején csak heti kétszer repül fapados, a március 15-i hosszúhétvégének köszönhetően pedig betelt a szerdai járat, így végül vasárnaptól-vasárnapig 7-8 napot kellett feltölteni programmal az egyébként autóval egy bő óra alatt keresztbeszelhető szigeten. Elsőre reménytelennek tűnt, végül nem igazán maradt üresjárat vagy tengerparti döglésre idő.
Az volt a terv, hogy 2-3 nap a fővárosban Vallettában, a várfalon belül a belvárosban, gyalogosan, majd 4-5 napra kiköltözni kicsit kijjebb San Giljanba, ahonnét autóval bejárható a sziget.
Valletta
Törpeállamhoz, mini főváros jár: a félszigeten, földnyúlványon fekvő Valletta alig 1 km2 és mindössze 6500-an lakják, így szezonban több a turista, mint a helyi lakos. Hivatalosan is az EU legkisebb fővárosa. A kis területhez képest komoly szintkülönbségek, így a gyaloglás mellett lehet lépcsőzni is rendesen, sőt a két szomszédos városrészből érkező komp utasait lift viszi fel Valletta magasabban fekvő részeire, például a felső Barakka kertbe. A széles sétálóutcák félsziget hosszirányába egymás mellett párhuzamosan futnak, míg a kisebb, meredek, lépcsős keresztutcák ezekre merőlegesen. A párhuzamos, merőleges várostervezés miatt viszonylag gyorsan ki lehet igazodni. A várfalon belül autózni ugyan nem tilos, de nem is érdemes. A meredek szűk utcák többsége egyirányú, többször pedig lépcsősorban végződő zsákutca.
A szigeten fejtett mészkőből készült épületek nem minden esetben vannak makulátlan állapotban, amire azonban nagyon ügyelnek, hogy az ajtók és klasszikus máltai fa erkély rendben legyen. A valószínűleg vagyonokba kerülő vastag tömör fa bejárati ajtók szinte mind frissen cserélve vagy felújítva és egyikről hiányozhat egy-egy jól megtermett kopogtató, vagy hal alakú kilincs. A mészkőfalakból alig 50 cm-re kiálló jellegzetes máltai „erkélyeknek” a díszítő funkción felül nem tudom pontosan mi a praktikus haszna, hiszen azok zártak, valószínűleg melegek és a szobákkal sincsenek egybenyitva, hogy azokba több oldalról árasszák be a fényt. Mindenesetre a gondozott fa erkély Máltán ugyanúgy presztízs, mint a masszív bejárat ajtó. Az erkélyek felújításához egyébként EU-s pénzekre is lehet pályázni, hiszen a városkép meghatározó részét képezik.
Felső Barrakka kert
Valletta klasszik, talán a legfontosabb látványosság, a város minden második képeslapján szereplő parkja hatvan méterrel magasodik a tenger fölé 1661-ben épült boltívsorával és pazar kilátást kínál a kikötőre (Grand Harbour), valamint a túlpartról benyúló Három Városra (The Three Cities: Birgu, Isla, Bormla).
Délben és még inkább délután 4-kor érdemes erre kanyarodni, mert naponta kétszer ezekben az időpontokban egy rövid jelenet keretében megtöltik az ágyúsor egyik ágyúját és durrantanak egy masszívat a kikötőbe. Négy órakor már a nap sem süt szembe, cserébe jó fotókat lehet lőni a bevilágított Three Citiesről.
Barrakka lift
Az Upper Barrakka Gardens a városfal legmagasabban fekvő pontja, ahova a túlpartról komppal érkezők legegyszerűbben lifttel juthatnak fel. Az eredeti lift 1905-től egészen 1973-ig bírta, majd közel négy évtizeden keresztül csak kiadós lépcsőzéssel lehetett felmászni a városba, míg 2012 karácsony előtt át nem adták a jelenlegi konstrukciót. A Barrakka lift 25 másodperc alatt juttat fel 21 a kikötőből érkező embert az 58 méteren fekvő panorámateraszig, ahonnét a belváros is könnyen megközelíthető.
Nagymesterek palotája
A főtéren a Nagymesterek palotája, az egyik kiemelt látványosság, de sajnos éppen átrendezés/felújítás történt (amire persze a jegyvásárlásnál nem hívták fel a figyelmet) így a palotában csak egy fél folyosóra és két terembe lehetett bejutni, a folyosón sorakozó lovagpáncélokat pedig átszállították és bezsúfolták egy kisebb különterembe.
A palota előtt körülbelül óránként van őrségváltás, de vagy kevés katona vállalja be, hogy rezzenéstelen arccal tűrjék, hogy a turisták 3 méterről arcbafotózzák őket, vagy a turista szezonon kívül gyakorlatlan kadétokat állítanak csatasorba, de kicsit esetlenek voltak és a páros 162 illetve 185 cm magas tagjai is inkább Stan és Pant juttatták eszembe, mint marcona katonákat.
Városkapu
A városkapu előtti St. James-árokban lévő buszpályaudvarra fut össze Málta autóbusz-vonalainak jelentős része. A pályaudvart és a várost összekötő hídon tudunk besétálni a masszív kőfallal körbevett óvárosba az árok felett. A városkapun belépve a Parlamentnek és a volt operának is helyet adó Freedom squarere jutunk.
Nem messze innét, a lépcsősor tetején egy kis utcában, Hastings Gardens szomszédságában található az egyik legfelkapottabb étterem a Rampila, aminek a terasza a St.James árok fölé magasodik és városkapura, hídra kínál panorámát.
Parlament
Az egyik legújabb, legmodernebb és legdrágább épület a városban. Renzo Piano tervezte, az építkezés, mind időben, mind pénzben 2-3-szorosára hízott. 2011-15 között húzták fel 90 millió euróból (28-30 milliárd Ft). Csak egy példa a munkafolyamatokról, hatékonyságról: Málta második legnagyobb szigetén, Gozon kifejtett mészkövet használtak, amit aztán Olaszországba hajóztattak, hogy ott méretre vágják, megfaragják, majd szintén hajóval visszaszállították az építkezés helyszínére. Egy három szintes, 23 ezer m2 alapterületű épülethez szükség kőmennyiségről beszélünk.
A végeredményt látva, viszont azt mondom megérte! A hipermodern épület tökéletesen illeszkedik az óvárosi képbe, a térhez és közelben lévő városfalhoz, városkapuhoz.
Szabadtéri színpad (volt operaház)
A parlament épülete mellett található. A második világháború alatt lebombázták. A parlament projekt keretében felújították és szabadtéri színházként, amfiteátrumként funkcionál.
Alsó Barakka kert
Az Alsó Barakka kert legalább olyan szép és zöld, mint a felső párja, csak kisebb és alacsonyabban figyel. Innét szintén remek kilátás nyílik a kikötőre, szembe a három városra, illetve a mellette található haranglábra (Liberty Bell), ahova szintén érdemes átsétálni.
Sant’Elmo-erőd, hadtörténeti múzeum
A hatalmas Sant’Elmo-erőd a félsziget észak-keleti csücskében terül el, csillag alaprajzú és hat bástyával védi a kikötő bejáratát. Jelenleg a hadtörténeti múzeumnak ad otthont.
Itt van nem messze a 35 méteres második világháborús HMS Maroi hadihajó elsüllyedt roncsa is, ami jelenleg remek búvárterep.
További látnivalók: Szent János Katedrális, hajótöröttek temploma, Manuel színház, Malta Experience (3D mozi), Malta 5D (mozi)
Tesztelt és ajánlott éttermek, kávézók:
- D-Office Bistro (újragondolt máltai, kicsit olaszos-franciás beütéssel, napi hal, Marilyn Monroe-val és írógéppel a WC-ben)
- Sciacca (hús-hússal, steak)
- Piadina Cafe (hangulatos, családias, olaszos reggeliző hely, remek kávé, piadina, akár egy könnyebb ebédre is, olcsó, kedves kiszolgálás)
- King’s Own Bar & Restaurant (ár-értékben jó, tipp: máltai nyulas tészta, hacsak nincsenek ellenérzések nyuszifogyasztással kapcsolatban)
- Caffe Cordina (a Gerbeaud máltai megfelelője, de még annál is korábban 1837-ben alapították, remek sütik, kávé, gyönyörű klasszikus enteriőr, de a kiülős részen a téren sört (Cisk) és máltai pizzát, lepényt is kérhetünk. A lacazos kecskesajtos, rukkolás mindent visz. Ár/értékben remek ebéd).
Budapest Airport bőröndfeltörés
Egy kevésbé vidám mellékszál, amiről azért muszáj említést tenni. A feladós bőröndömet már évek óta nem fóliáztatom le feladás előtt. Valószínűleg indulás előtt az utolsó percig feszegették az amúgy tökéletes állapotban lévő 20 éves kemény-fedeles Samsonite bőrönd számzárát és emiatt utolsóként került a gépre, mivel elsőként jelent meg a máltai landolást követően a futószalagon. Mivel a reptéren nem találtam Wizzair pultot és nem jelentettem azonnal, így felelősségvállalás és kártérítés sincs. A bőrönd sérülésén annyi látszik, hogy nem a dobálástól sérült meg vagy azért, mert valami nehezet rápakoltak, hanem célirányosan próbálták kinyitni, felfeszíteni. Lehet nem is a reptér vagy a légitársaság emberei, hanem a fóliázó lobbi.
Folytatás itt: Málta – Birgu – Három Város – Máltai Sólyom
Hozzászólások (5)
Pingback: Málta: három város és a Máltai Sólyom (4. nap) | vizzitor.hu
Pingback: St. Julian vs. Sliema vs. Valletta – Hol szálljunk meg Máltán? | vizzitor.hu
Pingback: Munkaszüneti napok 2022 | vizzitor.hu
Pingback: Munkaszüneti napok 2023 naptár, szabadságtervező | vizzitor.hu
Pingback: Munkaszüneti napok 2024 naptár, szabadságtervező táblázat | vizzitor.hu