Milánó a divat és a design fővárosa, Lombardia székhelye. Legismertebb épületei a dóm, a Vittorio Emanuele II luxusáruház, a La Scala és a San Siro stadion, de a városban őrzik a világ egyik leghíresebb festményét is. Egy dologban pedig biztosak lehetünk: Leonardo utolsó vacsorájának terítékén két étel tuti nem szerepel: ezek pedig a milánói makaróni és a milánói sertésborda, mindkettő igazi hungarikum, nem csak Olaszországban, de Magyarországon kívül az egész világon nem hallottak róla.
A május elsejés hosszú hétvégére, azt pár szabadsággal meghosszabbítva, egy hat napos Milánó – Comói-tó – Svájc, mini, de sűrű roadtrippet terveztem be, a Milánói repülőtérről indulva és oda is érkezve vissza. Milánóra csak 1 nap maradt, hogyan lehet kimaxolni ezt a 24 órát?
Repülőjegy Milánóba
Milánó talán a legolcsóbban elérhető repülős úticél Budapestről, ráadásul (békeidőben) naponta indulnak fapados járatok. Ha időben lefoglaljuk a repülőjegyet, akkor akár 10-15 ezer Ft körül is megfordulhatunk. Az út a Milánói Malpensa repülőtérre (MXP) mindössze 1 óra 45 perc. Milánó belvárosa, illetve a Comói-tó is körülbelül 50 km-re van a reptértől.
Autóbérlés a milánói reptéren
Ha már Olaszország, Comói-tó, akkor Stílusosan egy Alfa Giulietta-át foglaltam itthonról, de mivel csak debit kártya volt nálam, így az olaszok nem adták az Alfát, helyette egy leharcolt Fiat 500x-ben sikerült kiegyezni (sajnos azonos összegért). Az autó tele volt karcolásokkal, horpadásokkal, ráadásul belül a tetőkárpiton is lábnyomok (!) voltak, szóval az átadás-átvételi lapon fél órán keresztül dokumentáltuk a már meglévő sérüléseket este 11-kor. Mindenesetre Olaszország azaz ország, ahol csak teljes, mindenre kiterjedő, nulla önrészes biztosítással (SCDW) szabad autót bérelni, mert ellenkező esetben az előző bérlő által okozott károkat is simán rávarrják az emberre. Utólag kiderült, hogy jó döntés volt. Egyébként a Goldcarnál béreltem és határozottan nem ajánlom őket, de a repülőtéren azért van választék autókölcsönző cégekből.
Szállás Milánóban
Általában a belvárosban szeretek szállást foglalni, gyalogos távolságra a nevezetességektől, de éjfélkor nem akartam a kis utcákban bóklászni parkolóhelyet keresve, illetve a 24 órás milánói villámlátogatás után úgyis a Comói-tó felé megyünk tovább, így az északi külvárosban a Hilton Garden Inn-ben sikerült megcsípni egy 60 euró/éj promóciós ajánlat keretében egy elég pazar szállást, reggelivel és ingyenes mélygarázs beállási lehetőséggel, de a belvárosban is bőven akad 100 EUR/éj ár alatt színvonalas hotel / apartman, ha időben foglalunk.
A milánói Dóm
A hotelből a piros metró vonalon 11 megállóval 15 perc alatt érhető el a belváros, a Piazza del Duomo, azaz a Dóm-tér. Érdemes minél korábban itt kezdeni, hogy elkerüljük a sorbanállást.
A gótikus stílusban épült milánói dóm a város legismertebb nevezetessége. A római Szent Péter-bazilika után Olaszország második legnagyobb temploma. 140 torony és közel 3500 szobor díszíti, illetve itt található az egyik legnagyobb festett ablak is.
A városközpontban, a jelenlegi Dóm-téren korábban is álltak különböző építmények, de azokat 1396-ban lebontották, amikor nekiláttak a székesegyház megépítésének. A milánói dóm építéséhez a Maggiore-tó környékéről (szintén az útiterv része) származó rózsaszín árnyalatú márványt használtak, aminek a belvárosba szállítása a kor mérnökeinek nem kevés fejtörést okozott.
A templom olyan lassan készült, hogy időközben változott a “divat”, váltakoztak a korszakok, így 16-19. században számtalanszor újratervezték és átépítették az épület homlokzatát, hogy az megfeleljen az adott kor ízlésének és elvárásainak. A templom jelenlegi bronz kapui pedig még később, az első világháborút követően kerültek fel, de még 1965-ben is finomítottak pár részletet. Hivatalosan ekkor, az alapkő letételt követően 600 évvel később készült el.
A főhajó, a kápolnák, a kripta, a kis Madonna, illetve Szent Bertalan szobrának megtekintése mellett kétségkívül az egyik fő attrakció a Dóm tetejének meglátogatása, a panoráma teraszról a város megcsodálása.
3 és 25 euró közötti árakon többféle egyhelyszínes, illetve kombinált jegy létezik. Ezek közül hárommal juthatunk fel a tetőre. Sorbanállás helyett érdemes megvenni online előre, bár a tömeg így sem kerülhető el teljesen, akár csak a főhajót, akár a tetőt látogatjuk min. 5-15 perces sorbanállásra számítsunk, csúcsidőben többre. Illetve figyeljünk arra, hogy a jegyünknek megfelelő sorba álljunk. Ha a tetőre szeretnénk menni, akkor ne a főhajóhoz álljunk sorba, illetve, ha esetleg valaki extrát fizetne a liftes feljutásért, akkor ne a csigalépcsős feljárathoz álljon be.
Galleria Vittorio Emanuele II luxusáruház
A Dóm tetejéről már látszott az ikonikus luxus bevásárlóközpont 50 méter belmagasságú nyolcszögletű kupolája. A reneszánsz stílusú épületet a londoni Burlington Arcade bevásárló udvar ihlette és Giuseppe Mengoni tervei alapján készült és 1877-ben nyitotta meg kapuit. Az építész pár nappal az átadás előtt leesett az állványról, így sajnos nem érhette meg az ünnepélyes átadót. A luxusáruház nyitóceremóniáján a névadó, II. Viktor Emánuel olasz király vágta el a szalagot. A épület megtévesztésig hasonlít és fotón gyakran össze is keverik a 1891-ben hasonló stílusban felhúzott nápolyi Galleria Umberto-val. Illetve ugyanezt a stílus követi az 1913-ban átadott és a közelmúltban gyönyörűen felújított budapesti Párizsi Udvar is.
A Galleria Vittorio Emanuele II bevásárlóközpontot Milánó nappalijának, illetve szalonjának is nevezik, mivel üzleteivel, éttermeivel az elit társasági élet központjaként is funkcionált. Az üvegkupola alatt a földi halandó számára elérhetetlen áru luxusportékákat kínáló Prada, Gucci, Louis Vuitton, Armani, Versace helyett nézzünk be inkább az 1930-ban nyitott Bocca könyvesboltba (Libreria Bocca).
Illetve, ha már a márkáknál tartunk akkor egy kapcsolódó sztori, ami sokat elmond a Galleria presztízséről: 2012-ben egyetlen márka volt, akinek az akkori városvezetés nem hosszabbította meg a szerződését: a McDonald’s. Bár, ha jobban belegondolunk inkább az a furcsa, hogy előtte 20 évig árulhattak sajtbureszt a luxuskupola alatt. A meki ezt követően beperelte Milánó városát, majd miután felajánlottak részükre a Dóm-téren, a székesegyházra néző üzlethelyiséget, visszavonták azt.
Illetve belépőjegy ellenében a tetőteraszra is kijuthatunk, ahol egy 250 méter hosszú szerkezeten körbesétálhatjuk a kupolát, remek kilátással a Dómra. Feljárat, liftek itt: Via Silvio Pellico 2.
La Scala operaház
A Dóm-tér szomszédságában, alig 300 méterre találjuk a híres Scalat. A Giuseppe Piermarini tervezte opera, mindössze két év alatt elkészült (1776-78) és olyan nevek csináltak történelmet a színpadán, mint Bellini, Verdi, Maria Callas, Pavarotti, Carla Fracci vagy Luchino Visconti, de volt olyan rövidebb időszak is, amikor kaszinóként funkcionált.
A jegyárak széles “scalan” mozognak, 11 és 250 euró közötti összegért tekinthetünk meg egy-egy előadást, persze a 11 eurós jeggyel elég hegyes a betekintési szög.
Ha a műfaj nem vonz, de kíváncsiak vagyunk az épületre, akkor a palermói Teatro Massimo bejáráshoz hasonló napközbeni 45 perces kiscsoportos vezetett túra keretében 25 euróért lehet belesni a kulisszák mögé.
Az Utolsó vacsora
A Dóm-tértől kb. 1,5 km-re található Santa Maria delle Grazie-templomban található Leonardo da Vinci egyik legismertebb freskója az Utolsó vacsora. Belépő 15 euró és javasolt előre online foglalni. Idő hiányában mi végül kihagytuk, illetve az útitervben szerepelt egy svájci kápolna, ahol ingyenesen és sorbanállás nélkül megtekinthető egy korabeli másolata. Online regisztráció és további infók itt.
Sforza-vár (Sforzesco Castello)
A belvárosból induló Dante sugárút Sforza-várba fut bele, mögötte pedig az egyik legnagyobb zöld felület a Sempione park található. A hatalmas Sforza erődöt Milánó hercege építette a 15. században, jelenleg múzeumoknak és kiállításoknak ad otthont.
Sempione park
A város egyik legnagyobb zöldfelülete, Milánó Városligete, sportpályákkal, tóval, múzeumokkal, illetve jó időben felfoghatatlanul sok emberrel. A májusi rajzásban kellemetlenül sokan jöttek ki napozni, piknikezni, gyakorlatilag elárasztották a zöldet a városlakók.
Triennale Milano
Design múzeum a Sempione Park dél-nyugati szélén. A Triennale állandó kiállítása az olasz kortárs designak állít szentélyt, kronológia sorrendben több, mint 1600 kiállított tárgyat tekinthetünk meg a legjobb olasz formatervezők munkái közül.
A kínálatot időszakos kiállítások, illetve rendezvények színesítik. A múzeumnak van egy kertje és egy kinti, illetve benti étterme/kávézója is, ebédelni tökéletes.
Függőleges erdő / Bosco Verticale
Amikor 7-8 évvel ezelőtt egy építészettel foglalkozó portálon megpillantottam az ambiciózus látványterveket, írtam róla egy lelkes beszámolót, de valójában magam sem hittem el, hogy valaha megvalósul, ráadásul, hogy a tornyok tövéből leesett állal felfelé nézve azt mondom majd, hogy szép munka, olasz meló, jobb lett, mint a látványterv!
A két lakótorony többszáz fának ad helyet, egészen pontosan 490 közepes és nagy növésűt és több mint 250 kisebb méretűt ültettek el a beruházás keretében, továbbá 5.000 tő bokor és 11.000 évelő növény borítja a 8.918 m2 összterületű teraszokat. Ezzel a mennyiséget tekintve egy közel egy hektáros erdőt sikerül varázsolni a város közepére, ami a zöldterületekben meglehetősen szegény, zsúfolt olasz metropolisznak különösen jól jön.
A D torony 18 szintes és 80 méter magas, míg a magasabb, 112 méteres E toronyban 26 szintet alakítottak ki, összesen 400 luxusapartmannak jutott bennük hely. Az építkezés alatt még akciós 3.000 euró/m2 áron lehetett itt lakáshoz jutni, most az alsóbb szinteken 10.000, míg a felsőbb szinteken már 18.000 eurót (6,2 millió Ft) is elkérnek egyetlen négyzetméterért.
A Milánói dóm és a Galleria Vittorio Emanuele II luxusáruház mellett mindenképpen helye van Milánó top3 látványossága között.
A Dóm térről a sárga metró vonalon 6 megálló északi irányba a Zara állomásig, majd kb. 10 perc séta.
📌 Via Gaetano de Castillia 20. (Milano)
San Siro stadion – látogatás a foci szentélyben
Van akinek a Dóm vagy az Utolsó Vacsora, és vannak azok akiknek sokkal inkább a foci és az AC Milan ugrik be Milánóról elsőként. A San Siro vagy hivatalos nevén a Stadio Giuseppe Meazza stadion Olaszoroszág legnagyobb és a világ egyik leghíresebb stadionja, az AC Milan mellett még az FC Internazionale Milanónak is otthona. Az 1926-ban átadott stadiont 1952-ben 150 000 fősre bővítették, majd egy balesetett követően a mai kapacitására, azaz 90 ezresre csökkentették.
A focimúzeum egyénileg is, a stadion, illetve a lelátó csak vezetett túra keretében látogatható. Persze az igazi hangulatot csak úgy tapasztalhatjuk meg, ha egy élő meccsre veszünk jegyet, lehetőleg olyanra, ahol az AC Milan is színrelép. További infók, San Siro belépő itt.
Milánót korábban masszív csatornarendszer hálózta be, többek között, így, vízi úton szállították a Dóm építéséhez szükséges hatalmas márványtömböket is. Mára csak két csatorna maradt a Naviglio Grande és a Naviglio Pavese. Mindkettő partjára éttermek, kisboltok, kávézók, bárok és különböző kiülős helyek települtek, így ha pörgős estét tervezünk érdemes itt kezdeni, akár már délután 5-kor,ugyanis ekkor indul a munka utáni aperitivo.
Backdoor 43 – a világ legkisebb bárja
A Naviglio Grande partján található a Backdoor 43, amit a tulajdonosa a világ legkisebb bárjaként hirdet és valószínűleg igaza is van, hiszen, a titkos ajtó mögé rejtett 4 m2-es vendéglátóipari egységben a bartenderen, az üvegeken kívül maximum 4 vendég fér el, és még WC is van. Érdemes hetekkel korábban foglalni, vagy ha nem sikerülne, akkor legfeljebb elviteles koktélt rendelni. A foglalás díja 15 euró / fő, egy órára szól és egy koktélt is tartalmaz. További italok kb. 6 eur/koktél áron.
📌 Ripa di Porta Ticinese 43 (Milánó)
[LA] Gelateria Della Musica – Milánó legjobb fagyija
A Naviglio szélén, kb. 15 perc sétára vagy pár villamosmegállóra a Backdoor 43-tól találjuk Milánó talán legjobb fagyizóját. A bejárat és a kirakat nem túl vendégcsalogató, ajánlás nélkül nem az a hely, ahova az ember ellenállhatatlan vágyat érez, hogy pont ide térjen be egy gombóc fagyira, de az utcán kígyózó sor nem tévedhet.
📌 Via Lodovico Il Moro 3 (Milánó)
Monza versenypálya – Hová tűnt Damon Hill?
Másnap reggel egy kiadós reggeli után összepakolunk és irány észak, a Comói-tó, ahol a következő 4 éjszakát fogjuk tölteni. Első megállónk Lecco lesz, viszont az odavezető úton található még egy nevezetesség: a történelmi jelentőségű monzai versenypálya. Nem csak petrolheadeknek, hiszen bringaversenyt és maratont is rendszeresen rendeznek itt.
Az 1922-ben megnyitott monzai pálya, Brooklands és Indianapolis után, a világ harmadik legrégebbi autóversenypályája, ami a kezdetek óta helyet ad az Olasz Nagydíjnak. Az 5793 méter hosszú pálya nagy ívű kanyarokból és egyenesekből áll, így a pilóták majdnem végig padlógázzal tolják le a köröket, így a célegyenes sebességrekordja 360 km/h felett van.
Ha kicsit is érdekelnek az autók, akkor Milánóba utazás előtt érdemes ellenőrizni a versenynaptárt. Ha szerencsénk belenézhetünk egy versenybe, vagy egy pályanapra, sőt akár mi magunk is vezethetünk Ferrarit, Lamborghinit, Porsche GT3-at, már 79 eurós beugrótól. A vezetési élmény csúcsán pedig a nagyvad, egy igazi együléses F1-es gép, Damon Hill 1997-es autója, a kb. 500 kg / 500 lóerő arányú Arrows A18. Az über VIP csomag 3600 euró, ami egy teljes napos programot takar: közel 1,5 órás oktatás, ebéd, vezetési stílus elemzés, ajándék 10 kör egy F3-as autóval, a végén pezsgő és esőnap biztosítás is a része.
Na de szálljunk vissza földre és üljünk vissza a 999 cm3-es Fiat 500x bérautóba és irány a Comói-tó.
Hozzászólások (3)
Pingback: Függőleges erdő Milánóban - Bosco Verticale | vizzitor.hu
Pingback: Látnivalók a Comói-tó körül - George Clooney nyomában | vizzitor.hu
Pingback: Lavertezzo, Corippo, Bellinzona: időutazás a középkori Svájcba | vizzitor.hu